top of page
  • Foto van schrijveranjakeesmaat

Reviews boek 'Vogels moeten vliegen'

Recensie in het Reformatorisch Dagblad:

Recensie in het Katholiek Weekblad:

Review op de site van boekhandel Westerhof:

"Dit is een opmerkelijk boek, zowel kwa inhoud als uitvoering. Het keurig gebonden en rijk geïllustreerde boek vertelt het verhaal van het gezin Keesmaat. De vader, 35 jaar, heeft tientallen baantjes gehad, maar nu zit hij thuis, volledig opgebrand met een burn-out. Op een dag meldt hij een uitgever dat hij graag vertaler Engels wil worden, maar hij heeft totaal geen opleiding. Wat gebeurt: als hij een aantal bladzijden heeft vertaald is de uitgever dolenthousiast en Wim heeft werk. Maar de onvrede blijft en het gezin straalt niet bepaald uit dat ze fit en fris in het leven staat. Ze kopen een bootje, knappen het op en hebben een leuke tijd met hun drie kinderen. Maar op de een of andere manier wringt er iets en het gebed om kracht en te blijven uit zien naar Gods wegen en doel lijkt ook niet erg geslaagd. Ze krijgen het idee om te gaan emigreren, verkopen de boot en als de ouders mee betalen om in Suriname te gaan kijken, lijkt alles in orde. Maar dan krijgen ze een telefoontje dat de boot door de havenmeester per ongeluk uit de takels is gevallen, en hij is niet verzekerd. Gelukkig komt er een aardige oplossing en als ze in Suriname naar een huis kijken om te huren zien ze een sterk verwaarloosd huis dat de eigenaar het liefst aan christenen verkoopt en ja hoor, ook hier speelt de charme en de impulsiviteit van beide ouders de lezer aan en als je de foto van het huis ziet begin je iets meer van hen te begrijpen: ze slaan zich overal en met verve doorheen. Het is vermakelijk te lezen hoeveel problemen het gezin moet overwinnen. Anja, de schrijfster en echtgenote van Wim, heeft een vrolijke stijl met veel humor. Als ze besluiten een tweedehands auto te kopen omdat die gezien de afstanden nodig is, lezen we:” We hadden er eentje via een bevriende zendeling van de Chinese kerk gekocht, maar die bleek helaas ook van Chinese kwaliteit en haalde het einde van het weggetje niet. Gelukkig konden we de koop terugdraaien. Wij vinden het betrouwbare broeders, die van de Chinese kerk. Voortaan maar bidden om een goede auto, verzuchtten we”. Het huis heeft geen keuken en geen vloeren, de ratten lopen door de kamers en er zijn vleermuizen, vogelspinnen, muskieten, en slangen in de tuin. Ze gaan niet bij de pakken neerzitten, dat kent dit gezin niet en ondanks allerlei moeilijkheden komt het redelijk goed voor elkaar. De kinderen gaan naar school en ze slagen voor het VWO, zoon Ben zelfs cum laude. Ze sluiten zich aan bij een baptistengemeente en ervaren dat geloof delen een serieuze en praktische beleving vereist. Een vrouw die hindoe is geven ze na een gesprek een Bijbel en zij zegt een paar dagen later dat de Bijbel helderziend is:” Ik heb de eerste en de laatste bladzijde gelezen en snap het helemaal. Ik weet nu waar ik vandaan kom en waar ik naartoe ga. Ik denk dat ik maar in de God van de Bijbel ga geloven. Dan kunnen we na onze dood samen gaan hemelen”. Na een jaar of drie besluiten ze dat het weer tijd wordt om te gaan verkassen en het geld van een overleden oudtante helpt hen om een beslissing te nemen. Maar ook hier is er weer een andere wending en uiteindelijk verhuren ze hun huis en kopen een 4×4 en vertrekken ze en zien ze wel waar ze terecht komen: ze zijn wereldburgers geworden,. Overal snel gewend, maar nergens meer thuis. Anja eindigt dit vermakelijke levensverhaal met de woorden: “De enige vastigheid die we alle vijf hebben is ons geloof in de Almachtige en in zijn Zoon, die de Weg, de Waarheid en het Leven is. En dat is vastigheid genoeg”. En dat is volkomen terecht!" - ds. Jenno Sijtsma

" Op zoek naar vrijheid. Een eerlijk verslag over naïeve acties, blunders en geloof

Gideon kondigt het boek ‘vogels moeten vliegen’ aan als een aanrader voor ieder die te maken heeft gehad met een burn-out en wel eens met het idee om uit ‘het systeem’ te stappen. Ondanks dat ik me hier niet in herken, heb ik genoten van dit boek!

Anja Keesmaat is met haar man en drie kinderen vrij impulsief geëmigreerd naar Suriname. Hier wordt het gezin ondergedompeld in een cultuur die ver van de onze staat. Het gezin komt in een bouwval terecht, waarin veel, héél veel dieren, bijzondere ontmoetingen, onbekend voedsel, frustraties en geloof een alledaagse rol in het gezinsleven spelen. Met de nodige zelfspot gunt Anja de lezer een inkijkje in hun dagelijks leven.

Het humoristische, eerlijke verslag van de avonturen van dit gezin hebben mij aangenaam verrast. Na een lange werkdag droomde ik met dit boek weg naar verre oorden en heb ik regelmatig hartelijk gelachen. Wat heeft dit gezin veel beleefd en wat kan Anja alledaagse gebeurtenissen op een heerlijke manier verwoorden. Absoluut een aanrader als je op zoek bent naar ‘makkelijke’ lectuur. En inspiratie over Jezus volgen in je alledaagse bestaan krijg je er als een dikke bonus bij.

Waarom wel lezen: Makkelijk leesbaar, vlot en humoristisch geschreven. Het boek is uitermate geschikt als je kort even iets te lezen zoekt.

Waarom niet lezen: Je zoekt meer diepgang en wil jezelf kunnen ‘verliezen’ in een verhaal.

Aantal sterren: 4" - Mary Visser

"Autobiografisch relaas van een vrouw wier echtgenoot na vele onbevredigende banen met een burn-out thuis komt te zitten. Hij krabbelt weer op en gaat aan het werk als vertaler Engels. Ze kopen een bootje en tijdens de vaartochtjes met hun drie kinderen ontstaat in een impuls het plan om te gaan emigreren naar Suriname. Allerlei belevenissen en situaties die ze meemaken, passeren de revue in dit boek, waaronder de onvermijdelijke bureaucratische hindernissen, vreemde dieren, klussen, de scholen voor de kinderen, problemen met de watervoorziening, mooie uitstapjes en een geloofscrisis. Als de kinderen de middelbare school achter de rug hebben, vertrekken ze uit Suriname. Pa en ma kopen een 4x4, verhuren hun huis en gaan op reis zonder plan. Een luchtig getoonzet boek waarin het geloof in God een belangrijke rol speelt. Fraai vormgegeven op zwaar gesatineerd papier. Voorzien van vele kleurenfoto's en speelse illustraties. Interessant zijn de terugblikken achterin van de – inmiddels volwassen – kinderen. Leuk boek voor christelijke mensen met emigratieplannen of -dromen." - Drs. M.H. Langelaan

"Ik raad dit product aan. Grappig. Meeslepend verhaal. Een leuk, prikkelend en humoristisch boek dat je prettig snel uitleest. Aanrader!" - Suzanne Regterschot

Interview:

klik hier voor het volledige interview.